maanantai 8. marraskuuta 2010

Tosi niinku sillee

Minulla on maneeri. Kun en keksi mitään sanottavaa tilanteessa, jossa toinen on kertonut jotain sellaista, johon ilmiselvästi odottaa kommenttia, sanon "dodii". Jokin aika sitten tuo sana oli "kiva", suu leveässä hymyssä sanottuna. Se tuli jostain sketsisarjasta. Se saattaa joskus olla myös huudahdus "asiaa!" tai "ourait!".  Vaan on niitä maneereja muillakin.

Kuuntelin luentoa, jossa puhuja aloitti jokaisen kappaleensa pitkällä ööööö:llä. Hän myös hieroi vasenta korvaansa aina kun hän vaihtoi oikealla kädellä uuden slaidin seinälle. En muista, mistä tämä ihminen puhui. Puolet luennosta oli mennyt kun huomasin seuraavani hänen toistuvia tapojaan. Kun olin päässyt öööööiden laskuissa neljäänkymmeneen, yritin karistaa ne mielestäni ja keskittyä olennaiseen.

Tyttäreni ja hänen kaverinsa juttelevat toisilleen Naamakirjassa lyhenteillä. Ne ovat myös tämän ajan maneereja. Ihq on kuulemma vain teinien omaisuutta. Äidit ovat noloja sanoessaan ihq! Myös omg, lol tai irl kuuluvat nuoremmalle polvelle. Olin ihan tosi nolo, kun olin painanut t-paitaan nuorten aikuisten ryhmässä kvg!  

Kaunis nuori nainen hymyili kameralle. Kädet olivat suloisesti sylissä ja pää kevyesti kallellaan vasemmalle. Juontaja kysyi, miten hän tuli valinneeksi mallin uran. "No, tota, öööö... Mä niinku aina pienenä ajattelin, että sit ku mä kasvan ja sillee, niin olis kiva saada tiedäksä tehdä töitä muodin parissa ja tollee." Asia tuli selväksi, joo-o. Juontaja jatkoi kertomalla malli-kisan finalistien nimet ja kysyi neidin suosikkia. "Emmä kyl tiedätsä osaa yhtään sanoo tai sillee ku mä oon ihan vaan keskittynyt tähän omaan kisaan. Me ollaan kyl ihan niinku hyvissä väleissä ja tota noin sillee varsinkin kämppiksestä on tullut tosi läheinen tai niinku sillee."

Bussissa työmatkalla (jo pari vuotta sitten) sangen rei'itetty nuori neito istahti pinkkitukkaisen kaverinsa kanssa eteeni- "Vittu oli hiano viikonloppu! Vedettiin perjantaina kunnon lärvit ja vittu mä oksensin koko vitun lauantain." Toinen piteli kurkkuaan ja teki oksennusta imitoivia liikkeitä osaaottavasti ja kertoi olleensa vanhempien kanssa mökillä koko pyhän. "Vittu sä oot sekasin! Mä en kyl vittu lähe niitten kaa mihinkää. Ne on niin vitun vanhoillisii!"

Ööööö sitä mä vaan, että jos haluu sillee värittää puhettaan tai jotain, niin kannattaa varmaan tota noin hakee vähän monipuolisempia... ööööö... sanontoja ja kielikuvia vai mitä ne nyt on, ettei vittu kuulijan tartte niinku sanoo et omg, pyöritellä silmiään ja sillai niinku jäädä ihmetteleen, että mitä vittua toi toinen niinku yrittää selittää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti