tiistai 22. marraskuuta 2011

Tosi metaforaa

Oletteko kuulleet Zen Cafen kappaleen Auto parkissa? Oletteko kuunnelleet sanoja? 


"Minä olen syksy hiljainen
minä olen aamu talvinen
minä olen ollut rautatie
ja kiskot sen.


Minä olen auto parkissa
olen täynnä sakkolappuja
minä olen paskaa lintujen
konepellin päällä tiedän sen." -Samuli Putro-


Siinä vasta syvää kerrontaa, paljon tulkinnan varaa ja tunnetta. Sen inspiroimana ja Aamupalakynä-kurssin kotitehtävänä oli tehdä itsestä metaforaruno. 


Metafora on kielikuva, jossa kahta toisiinsa liittymätöntä sanaa verrataan ilman kuin-sanaa. Metaforassa tapahtuu merkityssiirtymä, jonka johdosta se eroaa kirjaimellisesta kielestä. (Wikipedia)


Minä olen silitys hiuksissa,
minä olen kanaemo tarhassa.
Olen keltainen aurinko
sekä säntäävä tornado.


Olen auringonkukka loistossa,
loppukesä puistossa.
Olen Mozzarella salaatissa,
olen rusinoita pullassa.


Minä olen reiki ja laastari,
olen riippukeinu ja kirppari.
Minä olen murtuma luutunut.
Olen marinadissa hautunut.


Olen saaren kierto kanootilla,
korkojen kopina aulassa.
Olen kaasu Vespan kahvassa
ja potkulauta seinään nojaava.


Minä olen tulenoranssi gerbera,
minä olen räiskyvä cha cha cha.
Minä olen kirjan sivu avoinna.
Tule ja kirjoita!

Olen sinulle kuorsaus tyynyllä,
olen toistuva vaativa märinä.
Olen soitin epävireessä.
Ota kiinni ja rämpytä!


Minä olen hunajaa purkissa,
hiusten heilahdus tuulessa.
Olen savuava nuotio,
ajassa katoava tuokio.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti